REJSEBETINGELSER 


Betingelserne regulerer aftaleforholdet mellem rejseudbyderen (Viajes de Acción S.A.) og kunden. Action Travel er agent for rejseudbyderen Viajes De Acción, som herefter skrives VA. Action Travel varetager alt kundekontakt på vegne af VA.


Rejserne i programmet er arrangeret i samarbejde med lokale operatører og hoteller.

1. INDTEGNING

Indtegning til en rejse kan ske ved skriftlig eller telefonisk henvendelse til VA samt via hjemmeside. Indtegningen, og dermed oplysningerne og vilkårene på hjemmesiden, er bindende for VA og kunden, når depositum og/eller hele rejsens pris er rettidigt indbetalt. Ved sin indbetaling forudsættes kunden at have accepteret de på deltagerbeviset/billetten og på hjemmesiden anførte vilkår for rejsen.

VA anbefaler, at alle deltagere har tegnet en rejseforsikring, der dækker udgifterne ved behandling og hjemtransport i tilfælde af ulykke eller sygdom i det omfang, den offentlige sygesikring ikke dækker. Vi samarbejder med Gouda rejseforsikring.
Der tillægges automatisk et gebyr for print of forsendelse af billet/bestillingsbekræftelse/rejsedokumenter, hvis disse ønskes tilsendt med posten. Ønskes billet/bestillingsbekræftelse/rejsedokumenter tilsendt via mail, spares gebyret.


Den person, der står som nummer 1 på rejsen, og/eller den person, hvortil billetten sendes pr. post eller e-mail, betragtes som ejer af rejsen. Det er kun denne person, som kan ændre og/eller afbestille rejsen. Eventuel henvendelse, korrespondance eller refundering fra os angående rejsen, vil ske til denne person. Bestiller en person flere rejser, betragtes samme person som ejer af samtlige billetter/bestillingsbekræftelser.

2. REJSENS PRIS M.V.

Rejsens pris omfatter - hvor intet andet er anført - transport til rejsemålet, lufthavnsafgifter, passagerafgift, indkvartering i delt dobbeltværelse på hotel eller lejlighed samt evt. forplejning i henhold til hjemmesiden.

Tilslutningsrejser indgår kun som en del af rejsen, såfremt de er solgt sammen med rejsen eller flybilletten som en del af denne.
Udgifter til pas, visum, vaccinationer, forsikringer og lignende er, med mindre andet er anført, ikke omfattet af prisen, og ansvaret for disse påhviler den rejsende selv. Der henvises i øvrigt til pkt. 9.

Særlige hotelfaciliteter såsom adgang til tennisbane, minigolf m.v. er sædvanligvis ikke inkluderet i rejsens pris, ligesom det må påregnes, at der på visse hoteller opkræves leje for liggestole, parasoller, safetybox og adgang til internet m.v. Særlige faciliteter, der er inkluderet i rejsens pris, fremgår af rejsens beskrivelse på hjemmesiden.

3. BETALING, PRISÆNDRINGER M.V.

Rejsens pris samt betalingsfrister fremgår af bookingbekræftelsen, som modtages ved indtegning til rejsen.

Rejsen kan betales via  konto i Jyske bank, kontonummeret er oplyst i bookingbekræftelsen . Det er vigtigt, at betalingsdatoen på bookingbekræftelsen overholdes, idet det tager 1-2 bankdage, før VA modtager betalingen. Frist for indbetaling af depositum, evt. rejseforsikring eller hele rejsens pris oplyses af rejsekonsulenten eller på hjemmesiden ved bestilling. Ved indbetaling af depositum bekræfter kunden samtidig at have læst og accepteret de gældende vilkår for rejsen. bestillingsbekræftelse tilsendes kunden, når vi har modtaget indbetaling af depositum, evt. rejseforsikring eller hele rejsens pris. Ved oplysning af mailadressen modtages bestillingsbekræftelse straks efter betalingen er registreret hos VA. Ved bestilling mindre end 60 dage før afrejse, mailes bestillingsbekræftelse først, når hele rejsens pris er betalt. Evt. billetter og øvrige rejsedokumenter bliver fremsendt ca. 10 dage før afrejsen.

For rejser indenfor Europa (herunder De Kanariske Øer) udgør depositum kr. 2.800 pr. rejsende samt rejseforsikring, andre gebyrer og evt. afbestillingsforsikring.

Betaling af restbeløbet for rejser skal være VA i hænde senest 60 dage før afrejse.

Ved indtegning senere end 60 dage før afrejse skal hele rejsens pris betales straks, medmindre andet er aftalt.

Bestilles rejsen senere end 21 dage før afrejse, aftales betalingsfristen med rejsekonsulenten.

Overholdes betalingsbetingelserne ikke, har VA ret til at annullere rejsen uden varsel.

Automatisk annullering: Rejser, hvor betaling i henhold til bestillingsbekræftelse ikke er os rettidigt i hænde, annulleres automatisk uden forudgående varsel. Bestilles rejsen mindre end 60 dage før afrejse, er ovenstående også gældende vedrørende betaling.

Rejsens pris er beregnet på grundlag af gældende tariffer, afgifter og valutakurser. VA forbeholder sig derfor ret til inden afrejsedag at foretage prisændringer, som skyldes ændringer i transportomkostninger (f.eks. brændstofpriser), skatter, afgifter eller gebyrer (f.eks. lufthavns-, start- eller landingsafgifter) eller valutakurser, som er anvendt til beregning af prisen for den pågældende rejse.

Hvis lufthavnsafgiften eksempelvis stiger kr. 100,-, forhøjes rejsens pris tilsvarende.

Hvis prisen forhøjes mere end 10%, er kunden berettiget til at annullere rejsen og få indbetalte beløb refunderet. Det er dog en betingelse, at annulleringen meddeles VA umiddelbart efter, at kunden er blevet underrettet om prisforhøjelsen.
Kunden skal underrettes om eventuelle prisstigninger snarest muligt og senest 20 dage før rejsedagen ved skriftlig meddelelse til den ved indtegningen eller senere af den rejsende oplyste adresse.

4. ÆNDRING OG AFBESTILLING INDEN AFREJSE PÅ REJSEUDBYDERENS FORANLEDNING

 VA har ret til at ændre eller aflyse rejsen på følgende vilkår: Såfremt VA inden afrejse aflyser rejsen, skal kunden hurtigst muligt informeres herom. Det samme gælder, hvis det inden afrejse viser sig, at VA ikke vil kunne levere de aftalte ydelser eller, at ydelserne vil være af ringere kvalitet end aftalt.
Såfremt en ændring medfører, at rejsens økonomiske værdi falder, har kunden ret til at modtage et nedslag i prisen, som svarer til værdiforringelsen. Dette gælder dog ikke for ændringer eller uregelmæssigheder, som almindeligvis må betragtes som bagatelagtige.

Samtidig med at VA informerer kunden om aflysningen eller ændringen, skal kunden informeres om, hvilke beføjelser kunden har, og hvordan kunden i øvrigt skal forholde sig. I tilfælde af, at VA aflyser rejsen, uden at det skyldes den rejsendes egne forhold, har kunden ret til at opsige rejseaftalen og få tilbagebetalt samtlige indbetalte beløb. (Dog ikke evt. tidligere betalte gebyrer og forsikringer).

Kunden kan også vælge i stedet at deltage i en anden rejse efter eget valg, såfremt arrangøren uden uforholdsmæssige omkostninger og tab kan tilbyde dette.

Dette gælder også, såfremt det med sikkerhed kan forudses, at rejsen vil blive misligholdt væsentligt af VA.

Såfremt kunden vælger at deltage i en rejse af højere værdi, skal kunden betale prisforskellen. Vælger kunden at deltage i en rejse af ringere værdi, skal VA tilbagebetale prisforskellen.

Kunden har dog ikke ovenstående beføjelser, hvis aflysningen skyldes, at antallet af indtegninger 4 uger inden afrejse er under 75% af det antal pladser, VA har til rådighed på den pågældende flyserie. I så fald skal de indtegnede kunder informeres skriftligt om aflysningen senest 2 uger inden den planlagte afrejsedag.

Lider kunden økonomisk tab som følge af VA ændringer eller som følge af rejsens aflysning, har kunden krav på erstatning i overensstemmelse med almindelige erstatningsregler, med mindre aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes:

1) at antallet af tilmeldte til en rejse er mindre end det på hjemmesiden anførte minimum, og skriftlig meddelelse herom er kommet frem til kunden senest 2 uger inden afrejsedag.

2) kundens egne forhold

3) en uvedkommende tredjemand eller udefra kommende omstændigheder (force majeure) som ikke med passende omhyggelighed kunne have været forudset ved aftalen indgåelse eller været undgået eller afbødet af VA eller nogen, som VA er ansvarlig for.
Vil kunden gøre krav gældende, skal kunden give VA meddelelse herom inden rimelig tid, efter kunden har fået oplysning om ændringen eller aflysningen. Gør kunden ikke dette, bortfalder retten til at gøre krav gældende.

5. ÆNDRINGER OG AFLYSNING PÅ KUNDENS FORANLEDNING

Hvis kunden efter betaling af depositum og/eller rejsens pris ønsker foretaget ændringer med hensyn til afrejsested, rejsetidspunkt, rejsedeltagere etc., og forudsat at VA bekræfter at en sådan ændring er mulig, gælder følgende regler:

Ved ændringer af rejser, der meddeles VA og bekræftes af denne senest 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er VA berettiget til at opkræve et ændringsgebyr. Ændringsgebyret er udregnet på baggrund af det merarbejde og de merudgifter, som ændringen medfører, dog min. 350 kr. pr. person.

Eventuelle prisforskelle i forhold til gældende prisliste opkræves hos eller refunderes til kunden.

Ændringsgebyret indbetales samtidig med eller umiddelbart efter ændringen, således at der som minimum er indbetalt det fulde depositum på rejsen.

Ændringer som ovennævnte, som meddeles VA og bekræftes af dette senere end 60 dage før den oprindelig aftalte rejsedag, er VA berettiget til at betragte som afbestilling (jvf. nedenfor) og ny indtegning.

5.1 Afbestilling

Kunden har ret til at afbestille rejsen på nedenstående vilkår, medmindre VA senest ved aftalens indgåelse har oplyst, at afbestilling grundet underleverandørens (f.eks. flyselskabers) forhold ikke kan ske uden, at hele rejsens pris er tabt.

Ved afbestilling af en rejse gælder følgende regler:

a) Ved afbestilling senest 60 dage før den aftalte rejsedag tilbagebetales det af kunden indbetalte beløb med fradrag af et beløb svarende til depositum (kr. 2.800) samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

b) Ved afbestilling senere end 60 dage før og senest 21 dage før den aftalte rejsedag, beregner VA sig 60% af rejsens pris, dog minimum kr. 2.800 samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og andre gebyrer.

c) Ved afbestilling senere end 21 dage før og senest 7 dage før den aftalte rejsedag, beregner VA sig 80% af rejsens pris, dog minimum kr. 2.800 samt evt. afbestillingsforsikring, rejseforsikring og gebyrer.

d) Ved afbestilling senere end 7 dage før den aftalte rejsedag, ved for sent fremmøde eller ved kundens udeblivelse uden afbestilling, har kunden ikke krav på tilbagebetaling af nogen del af sin indbetaling.
Udeblivelse eller for sent fremmøde betragtes som en aflysning af hele rejsen.

e) Ved afbestilling i tilfælde, hvor der er tale om flyvning med rutefly og VA ikke kan få refunderet flybilletten fra flyselskabet, beregner VA sig  hvad der svarer til flybillettens pris samt depositum (kr. 2.800) samt evt. betalte gebyrer. VA skal overfor kunden dokumentere, at flybilletten ikke kan refunderes.

Afrejsedagen tæller ikke med i ovenstående frister.

Kunden kan afbestille sin rejse, hvis der inden for et tidsrum af 14 dage før rejsens påbegyndelse på rejsemålet eller i umiddelbar nærhed af dette forekommer krigshandlinger, naturkatastrofer, livsfarlige, smitsomme sygdomme eller andre hermed ligestillede begivenheder, der indebærer en vis fare for den rejsendes liv eller førlighed.

Såfremt Udenrigsministeriet, Statens Seruminstitut eller anden tilsvarende, behørig myndighed fraråder rejser til det pågældende område i den aktuelle ferieperiode, vil betingelserne for afbestilling normalt blive anset for opfyldt. Afbestillingsretten kan ikke påberåbes, hvis kunden ved aftalens indgåelse var bekendt med den pågældende begivenhed eller begivenheden var almindelig kendt. I tilfælde af kundens afbestilling grundet de opregnede begivenheder har kunden krav på tilbagebetaling af samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen.

Såfremt en slutbetalt rejse, hvorpå der er ydet 3., 4., 5. eller 6. personrabat/ ekstrasengsrabat, ændres eller afbestilles af den rejsende, tilbagebetales det indbetalte beløb fratrukket rabatten for henholdsvis 3., 4., 5. og 6. person samt øvrige fradrag og gebyrer. Er rejsen ikke slutbetalt, vil prisen for de øvrige rejsende blive forhøjet med rabatten. Det samme gør sig i øvrigt gældende, hvor en afbestilling eller ændring medfører, at kunden efterfølgende skal have enkeltværelse eller dobbeltværelse som eneværelse.

Der kan gælde specielle regler for ændring og afbestilling af grupperejser.

5.2 Overdragelse af rejsen

Såfremt kunden ønsker at overdrage rejsen til en anden, der opfylder alle betingelser for at deltage i rejsen, betales et ændringsgebyr på min. 500 kr. per person samt evt. ændringsgebyrer opkrævet af f.eks. luftfartsselskabet. Det forudsættes dog, at hotellets eller flyselskabets regler ikke udelukker overdragelsen samt, at VA underrettes herom hurtigst muligt efter overdragelsen og under alle omstændigheder inden rejsens begyndelse.

Kunderne hæfter begge for betaling af rejsen.

For rejser med rutefly findes særlige restriktioner, hvorfor overdragelse af rejsen eller navneændring som hovedregel ikke er mulig.
Navneændringer kan normalt ikke foretages senere end 7 dage før afrejse. I de tilfælde, hvor det er muligt at ændre, er ændringsgebyret på 1.000 kr. per person, samt evt. ændringsgebyr opkrævet af f.eks. luftfartsselskaber. Forsikringer kan ikke overdrages til andre.

6. FORSIKRINGER

6.1 Afbestillingsforsikring
Arrangøren skal ved aftalens indgåelse informere kunden om mulighederne og vilkårene for at købe en afbestillingsforsikring. Afbestillingsforsikringen kan kun tegnes i forbindelse med rejsens bestilling, dog senest ved betaling af depositum og kan ikke opsiges efterfølgende.

Har kunden købt afbestillingsforsikring, kan kunden indtil afrejsen afbestille rejsen og få det indbetalte beløb refunderet uden andre fradrag end selve præmien for afbestillingsforsikringen, samt evt. rejseforsikring og andre gebyrer, forudsat betingelserne herfor er opfyldte.

Tegnes afbestillingsforsikring gennem VA, benytter vi Gouda rejseforsikring som forsikringsselskab. Se deres betingelser på www.gouda.dk

Refusion af det indbetalte beløb kræver, at det ved lægeattest (Gouda Rejseforsikrings særlige skadeanmeldelsesformular skal anvendes) kan dokumenteres, at kunden selv eller dennes ægtefælle/samlever, børn, børnebørn, søskende, forældre, bedsteforældre, svigerforældre, svoger/svigerinde eller rejseledsagere rammes af akut sygdom, ulykkestilfælde eller dødsfald, som umuliggør eller i væsentlig grad vanskeliggør kundens deltagelse i rejsen.

Desuden gælder afbestillingsforsikringen, såfremt det med politirapport eller lignende kan dokumenteres, at der umiddelbart inden afrejse er sket væsentlig skade på grund af 1) brand eller indbrud i kundens private bolig eller 2) brand, indbrud eller overenskomststridig arbejdsnedlæggelse i kundens egen virksomhed.

Det er vigtigt at afbestilling finder sted før fremmøde-/afrejsetidspunkt.
 Afbestilling skal ske via mail eller hjemmeside og suppleres med telefonisk kontakt. Ved telefonisk kontakt, bør kunden, indtil afregning har fundet sted, notere sig dato, afbestillingstidspunkt og navn på den rejsekonsulent, som ekspederede afbestillingen.
Det er ikke muligt at afbestille rejsen i lufthavnen, da vi ikke har eget personale ved check-in.
Gouda Rejseforsikring forbeholder sig adgang til - for egen regning - at kontrollere tilstedeværelsen af påberåbt sygdom gennem egen læge. Det er en forudsætning for afbestilling i henhold til ovenstående, at der straks eller snarest muligt efter det dækningsberettigede forhold er opstået, gives VA underretning herom, og at fornøden dokumentation snarest muligt indsendes til VA. Forsikringsbetingelserne kan rekvireres hos vores rejsekonsulenter eller ved henvendelse til Gouda Rejseforsikring.

6.2 Ungdomsrejseforsikring

Ungdomsrejseforsikring med dækning ved aktiv sport som jetski,mountainbike og klatring mm. For at deltage på en rejse med VA kræves det at du har tegnet en ungdomsrejseforsikring med dækning ved aktiv sport. Rejseforsikring er ikke inkluderet i rejsens pris.

6.3 Rejseforsikring: voksne mellem 35 og 70 år

Du skal altid have tegnet en rejseforsikring. For at deltage i aktiv sport på en rejse med VA kræves det at du har tegnet en rejseforsikring med dækning ved aktiv sport. Rejseforsikring er ikke inkluderet i rejsens pris.  

6.4 Rejseforsikring: seniorer over 70 år

Du skal være opmærksom på at Gouda rejseforsikring kræver at du skal indsende en helbredserklæring forud for alle rejser i hele verden (med undtagelse for rejser i Sverige, Norge, Finland eller Island) hvis du er fyldt 70 år på afrejsetidspunktet. Det er en forudsætning for dækning at du har fået godkendt en helbredserklæring inden afrejse.

Du skal altid have tegnet en rejseforsikring. For at deltage i aktiv sport på en rejse med VA  anbefaler vi at du har tegnet en rejseforsikring med dækning ved aktiv sport.

Rejseforsikring er ikke inkluderet i rejsens pris.  

6.5 Det blå EU-sygesikringskort

Pr. 1/8-2014 er rejsesygesikringen på det gule sundhedskort bortfaldet og det blå EU sygesikringskort er trådt i stedet. Der er dog væsentlige forskelle i dækningen på det gule og det blå kort, og du bør derfor altid supplere det blå EU-sygesikringskort med en privat rejseforsikring.

Det blå EU-sygesikringskort gælder i EU/EØS lande samt Norge, Island, Liechtenstein og Schweiz. EU-sygesikringskortet dokumenterer indehaverens ret til læge- og hospitalshjælp, tandlægehjælp, medicin m.m. Behovet for behandling skal opstå, mens du er i udlandet. Det er lægen i opholdslandet, der vurderer, om en behandling er blevet nødvendig. Kortet giver ikke ret til at tage til udlandet med det formål at få behandling.

Med det blå EU-sygesikringskortet har du ret til behandling på samme vilkår, som gælder for offentligt sikrede i det land, hvor du søger hjælp. Hvis der er egenbetaling for lægebehandling i det land, du besøger, skal danske sikrede også selv betale denne egenbetaling.  

Det blå EU-sygesikringskort dækker kun kroniske lidelser eller eksisterende sygdomme, der er stabile. Har du inden for de sidste to måneder før afrejsen været hospitalsindlagt, behandlet hos læge eller fået ændret medicinering, kontakt da egen læge.

 VA anbefaler at du altid tegner en rejseforsikring som supplement til det blå kort. Vær opmærksom på at det er en forudsætning for dækning, at du er i besiddelse af det blå EU-sygesikringskort, når du rejser til EU/EØS lande. Oplysning og vejledning herom fås hos Action travel. Læs mere om rejseforsikringer på www.gouda.dk. Er du forsikret hos et andet selskab, kan der gælde andre regler – se din police eller spørg dit forsikringsselskab. Det er den rejsendes eget ansvar, at den tegnede forsikring indeholder den fornødne dækning.


7. REJSEUDBYDERENS  PLIGTER OG ANSVAR EFTER AFREJSE

VA er forpligtet til at gennemføre rejsen i overensstemmelse med udbudsmaterialet og rejseaftalen.
Udbyders forpligtelse gælder alle ydelser, som indgår i aftalen, også dem som leveres af andre end VA. Oplysninger og priser på VA's hjemmeside er bindende for VA.

 VA kan dog ændre oplysningerne på hjemmesiden inden rejseaftalen indgås, såfremt kunden inden rejseaftalens indgåelse tydeligt informeres om ændringerne.
Såfremt der mellem VA og den rejsende er truffet særlige aftaler, som afviger fra de på hjemmesiden anførte vilkår, er disse kun gyldige i det omfang, de er påført rejsebeviset eller på anden måde klart kan dokumenteres.

Der foreligger en mangel ved rejsen, hvis den rejsende ikke modtager de ydelser, som gennem hjemmesiden, annoncer, eller særlige aftaler med VA er angivet på rejsebeviset, eller ydelserne er af ringere kvalitet end det aftalte eller tilsikrede.

Uregelmæssigheder, som almindeligvis må betegnes som bagatelagtige, anses dog ikke som mangler. Det bemærkes, at VA har ret til at aflyse programførte udflugter uden at ifalde ansvar, såfremt der ikke opnås tilstrækkelig tilslutning til disse. Fravælger man at deltage på et inkluderet arrangement, får man ikke udgiften til aktiviteten, måltider eller andre ydelser, der er inkluderet i udflugten refunderet.

Det anses heller ikke for en mangel ved rejsen, at vejr- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet afviger fra det sædvanlige, ligesom forhold, som i det væsentlige skyldes den rejsendes egen forsømmelse, ikke betragtes som en mangel ved rejsen.

Er rejsen mangelfuld, har VA ret og pligt til at søge en påberåbt mangel afhjulpet hurtigst muligt, med mindre dette vil påføre VA uforholdsmæssige omkostninger eller væsentlig ulempe. Kan afhjælpning ikke kræves, jvf. ovenfor, eller afhjælper VA ikke manglen inden rimelig tid, har den rejsende krav på forholdsmæssigt afslag i rejsens pris.

Tilbyder VA at afhjælpe en mangel, kan den rejsende ikke kræve forholdsmæssigt afslag eller hæve aftalen, såfremt afhjælpningen sker inden rimelig tid og uden omkostninger eller væsentlig ulempe for den rejsende.

Kan en betydelig del af de aftalte ydelser ikke leveres, eller er rejsen i øvrigt behæftet med mangler, som medfører, at det skriftlige aftalte formål med rejsen er væsentlig forfejlet, kan gæsten hæve aftalen. Gæsten skal i så fald umiddelbart efter underrette VA repræsentant på stedet herom. Hæver den rejsende aftalen, skal

 VA tilbagebetale samtlige beløb, der er betalt i henhold til aftalen. Der kan dog tilkomme VA en godtgørelse, som svarer til den værdi, rejsen må antages at have haft for den rejsende.

Hæver den rejsende aftalen, har den rejsende endvidere krav på uden udgift at blive transporteret tilbage til afrejsestedet med det aftalte transportmiddel til det aftalte tidspunkt.
Lider den rejsende af økonomisk tab som følge af, at rejsen er mangelfuld, har den rejsende krav på erstatning fra VA, med mindre manglen skyldes en uvedkommende tredjemand og ikke med passende omhyggelighed kunne være forudset ved aftalens indgåelse eller være undgået af VA eller nogen, VA er ansvarlig for.

 VA er heller ikke ansvarlig, såfremt aflysningen eller den manglende opfyldelse skyldes udefra kommende omstændigheder, som VA eller nogen i VA er ansvarlig for, ikke med passende omhyggelighed kunne have forudset ved aftalens indgåelse eller have undgået eller afbødet (force majeure).

Erstatning for personskade og for skade på bagage er begrænset i overensstemmelse med reglerne i internationale konventioner. For flytransport henvises til afsnittet om luftfartsselskabets ansvar.

Alle ankomsttider, der er angivet  på rejsebeviset m.v., skal betragtes som forventede.

 VA kan ikke gøres ansvarlig for tab, som skyldes mindre afvigelser i forhold til de oplyste ankomsttider.

 VA yder ingen erstatning for ulempe grundet forsyningssvigt på hoteller, herunder midlertidige afbrydelser af f.eks. varmt vand, varme og aircondition. Der ydes heller ikke erstatning, hvis swimmingpools og lign. faciliteter midlertidigt er ude af brug på grund af nødvendige reparationer eller vedligeholdelsesarbejder. Endelig fraskriver VA sig ethvert ansvar for oplysninger, som findes i hotellernes egne brochurer.

Den rejsende er selv ansvarlig for medbragte værdigenstande og penge samt opbevaring af disse under ferien. VA er ikke ansvarlig for værdigenstande, som bortkommer fra hotellets deponeringsbokse eller lign.

8. LUFTFARTSSELSKABETS ANSVAR

For rejser til udlandet gælder Warszawa-konventionens erstatningsregler som udgangspunkt for samtlige luftfartsselskaber, som er involveret i rejsen. Denne konvention begrænser erstatningsansvaret for luftfartsselskaber i tilfælde af død, legemesbeskadigelse og forsinkelse, skade eller tab af bagage. Disse begrænsninger kan være mindre end 10.000 SDR (Special Drawing Rights).

For danske luftfartsselskaber samt andre luftfartsselskaber med operations licens udstedt i EU er der i følge EU Rådsforordning (EF) No 2027/97 ingen begrænsning i tilfælde af, at en passager bliver dræbt eller lider skade på legeme eller helbred ved en ulykke ombord i eller ved indstigning eller udstigning af et af deres fly. Sådanne selskaber har ikke pligt til at betale mere end et beløb i lokal valuta svarende til SDR 100.000, hvis selskabet kan bevise, at det og dets agenter tog alle nødvendige forholdsregler for at undgå ulykken eller at det var umuligt for det eller dem at tage sådanne forholdsregler.

Dog kan selskabet fritages helt eller delvis for erstatningsansvar såfremt passagerens uagtsomhed er skyld i eller medvirkende til ulykken. I tilfælde af en ulykke, vil selskabet udbetale et forskudsbeløb til dækning af umiddelbare omkostninger senest 15 dage efter, at den erstatningsberettigede person er blevet identificeret. I tilfælde af død skal et foreløbigt beløb ikke
være mindre end et beløb svarende til SDR 15.000. Selskabet forbeholder sig ret til at kræve sådan betaling tilbage i tilfælde af, at modtageren fejlagtigt er blevet erstatnings berettiget eller at betalingen overstiger selskabets erstatningspligt på grund af uagtsomhed af modtageren eller passageren.

I henhold til internationale bestemmelser er det af sikkerhedsmæssige grunde forbudt at transportere farligt gods i den indleverede bagage. Nærmere oplysninger fås ved henvendelse til luftfartsselskabet eller rejseudbyderen.

Vi gør opmærksom på, at luftfartsselskabets og dermed VA erstatningsansvar for ødelagt/bortkommen bagage er begrænset. Derfor opfordrer vi til, at der tegnes separat bagageforsikring.


9. DEN REJSENDES PLIGTER OG ANSVAR

Den rejsende er forpligtet til at følge de anvisninger for rejsens gennemførelse, som VA eller dennes repræsentant samt flyselskab m.fl. fastsætter. Den rejsende skal respektere de ordensbestemmelser, som fastsættes med hensyn til transporten til og fra bestemmelsesstedet samt for ophold på hoteller m.v. Grov eller gentagen overtrædelse heraf kan medføre bortvisning fra rejseselskab og/eller hotel, således at videre ophold og hjemrejse må foretages på den rejsendes egen foranledning og for egen regning.

Den rejsende skal kunne tage vare på sig selv eller rejse med en, som kan hjælpe med personlig assistance, hvis det er påkrævet.

Den rejsende er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med almindelige erstatningsregler for skader, han forvolder på ejendele, som tilhører medrejsende, VA, rejseledere, luftfartsselskab, hotel m.v.


Den rejsende er ansvarlig for at være i besiddelse af et gyldigt pas med minimum seks måneders gyldighed ved rejsens afslutning samt de for rejsens gennemførelse nødvendige dokumenter, herunder visa og bevis for påkrævede vaccinationer.

 VA oplysninger om pas og visumkrav til kunden tager udgangspunkt i reglerne for danske statsborgere. Udenlandske statsborgere, samt ved dobbelt statsborgerskab, skal kontakte respektive ambassader samt Seruminstituttet, hvor de kan få oplysninger om, hvilke krav der stilles til deres lands statsborgere. VA kan ikke stilles til ansvar for omkostninger, som undladelse heraf måtte medføre for den rejsende.

Den rejsende skal selv afholde alle evt. udgifter, som skyldes mangler i ovennævnte formaliteter, eksempelvis hjemtransport som følge af manglende pas, med mindre manglen skyldes fejlinformation fra VA.

Videre transport efter hjemkomst til Danmark er på eget ansvar og vi anbefaler at man ikke at booker videre transport tidligere end 2 timer efter planmæssig ankomst.

Den rejsende er ligeledes ansvarlig for eventuelle følger af sygdom, ulykkestilfælde og lignende under rejsen, og det påhviler den rejsende selv at afholde udgifter til lægehjælp, hospitalsophold, særlig hjemtransport m.v. Den rejsende skal holde sig orienteret hos rejselederen eller gennem opslag på hotellet om hjemrejsetidspunkt, herunder om eventuelt ændring heraf i forhold til det i rejsebeviset anførte tidspunkt. VA er ligeledes uden ansvar for, om rejsende, som selv sørger for transport til lufthavn ved hjemrejsen, foretager rettidigt check-in.

Den rejsende bærer ansvaret for, at såvel egen person som bagage er egnet til fly- eller bustransport. Det bemærkes, at gravide ikke må være passagerer i et fly, når de er i 8. eller 9. måned.

Kaptajnen/chaufføren kan afsætte personer, som på grund af sygdom, beruselse eller andre årsager efter hans skøn er uegnede til at deltage i rejsen eller til gene for medpassagerer.

Der ydes ikke refusion for eventuelle uudnyttede dele af rejsen, herunder udflugter eller andre arrangementer på bestemmelsesstedet.
Navne på rejsedokumenter

Kunden er ansvarlig for, at de navne, der fremgår af dennes rejsedokumenter og bookinger, fornavn og efternavn skal være identiske med navn der fremgår af kundens pas (mellemnavne kan udelades). Bliver kunden opmærksom på uoverensstemmelser mellem rejsedokumenter og pas, skal kunden straks meddele dette til VA, som vil forsøge at korrigere fejlen. Beror uoverensstemmelsen på kundens forhold, vil udgifter forbundet hermed afholdes af denne. Hvis ændringer ikke er muligt, kan kunden ikke holde VA ansvarligt.

Rettidigt fremmøde

Såfremt flybilletter er en del af rejsen, skal disse benyttes i den korrekte rækkefølge. Hvis kunden ikke anvender flybilletterne i den korrekte rækkefølge, vil luftfartsselskabet annullere de resterende flystrækninger. Kunden kan derfor ikke kun anvende enkelte strækninger af en flyrejse. F.eks. kan kunden ikke kun benytte sig af en hjemrejse. Mødes ikke rettidigt op til en, af VA, arrangeret aktivitet frafalder retten til at deltage i den pågældende aktivitet og der ydes ingen erstatning.

Kunden skal have afsluttet et eventuelt check in i overensstemmelse med de i rejseplanen eller ved anden tydelig anvisning oplyste tidspunkter og steder for seneste check in på ud- og hjemrejsen. Kunden er ansvarlig for at gøre opmærksom på sig selv i check in køen, hvis kunden må forudse, at denne ikke kan nå at have afsluttet check in inden for de oplyste tidspunkter.

Kunden skal holde sig underrettet om hjemrejsetidspunkter ved i god tid inden hjemrejse at orientere sig om, hvorvidt der er blevet foretaget eller annonceret ændringer af det hjemrejsetidspunkt, der er angivet i rejsedokumenterne. Meddelelse om sådanne ændringer vil blive oplyst kunden individuelt eller ved opslag på et på forhånd aftalt sted af enten VA, repræsentanter for denne eller VA's underleverandører.

Kunden skal løbende holde sig opdateret om indtjeknings- og afgangstider samt mødesteder for de inkluderede transportmidler. Dette kan f.eks. ske ved straks efter ankomst til en lufthavn at holde øje med oversigtsskærme og kontakte lufthavnspersonalet ved tvivl om, hvilke terminaler eller gates flyet afgår fra. Terminal- og gateændringer sker ofte og er uden for VA's kontrol.

Ordensbestemmelser

Kunden skal rette sig efter de ordensbestemmelser, der gælder for alle rejsens underleverandører som f.eks. hoteller, lufthavne, transportmidler etc.

Kunden skal optræde således, at medrejsende ikke føler sig generet. I grove eller gentagne tilfælde kan en upassende optræden føre til, at kunden, af VA eller dennes repræsentanter, bortvises fra den videre deltagelse i rejsen. I sådanne tilfælde er kunden ansvarlig for egen hjemtransport og udgifter som følge heraf. Kunden er i tilfælde af bortvisning ikke berettiget til at modtage nogen form for tilbagebetaling af rejsens pris.

Manglende efterlevelse

Overholder kunden ikke kravene til pas, visa eller vaccinationer, angivelse af korrekt navn på rejsedokumenterne samt gennemgang heraf, reglerne om rettidig fremmøde samt ordensbestemmelserne, kan kunden ikke gøre krav gældende hverken mod VA, formidleren eller underleverandøren til rejsen for de følgevirkninger, mangler, gener eller tab, som den manglende efterlevelse af kundens generelle pligter medfører.
 
10. REKLAMATIONER

Eventuelle reklamationer skal med henblik på afhjælpning på stedet gøres gældende overfor rejselederen eller VA lokale repræsentant inden rimelig tid efter den rejsende har opdaget manglen. Undladelse heraf vil normalt medføre tab af retten til senere at kræve erstatning. Dette gælder dog ikke, hvis VA har handlet i strid med almindelig hæderlighed eller groft uagtsomt, eller såfremt kravet skyldes skade på den rejsendes person.

Reklamationer over fejl eller mangler, som ikke har kunnet rettes på rejsemålet, skal fremsættes skriftligt til VA senest 4 uger efter rejsens afslutning.

Efterlysning af glemte sager må ske omgående efter hjemkomsten. Til dækning af omkostninger (forsendelse m.v.) ved efterlysning kan VA opkræve et særligt gebyr, som betales, uanset om den efterlyste genstand tilvejebringes eller ej.

 
VA tager forbehold for trykfejl og eventuelle ændringer.